עקרונות לשיח עם הילדים בעקבות פיגוע ירי

29.3.22
מספר עקרונות לשיח עם ילדים בעקבות פיגוע ירי
להורים היקרים שלום,
אנו נמצאים בתוך אירוע מתגלגל, כנראה בן כמה זירות, שבו נרצחו מספר אנשים. המציאות עדיין לא בהירה . ליבנו עם המשפחות של הנפגעים ואנו שותפים לכאבן ולעצב העמוק, ומתפללים לרפואת הפצועים.
התבשרנו על פיגוע קשה שגבה חייהם תושבי העיר בני ברק. כולנו כואבים את האירוע מאוד. עם זאת, חשוב שנזכור שהדרך בה נתווך את האירוע לילדינו עשויה להשפיע מאוד על המשך תפקודם ורווחתם הנפשית.
להלן מספר עקרונות חשובים לשיח ולהתנהלות עם ילדיכם.

● מידע והבניית המציאות: מומלץ לדבר על המצב במילים פשוטות וברורות ללא דרמטיזציה מיותרת. חשוב להדגיש שכולם עושים את המיטב על מנת לסייע ולטפל.

● מתן מידע ענייני- מתן הסבר על מה שקרה ותיווך מבוקר ומותאם לגיל ולשלב ההתפתחותי, הינם חשובים ביותר בביסוס החוסן הנפשי. חשוב שהתיווך ייעשה בצורה רגועה ונטולת דרמטיזציה וללא פרטים מיותרים. הבאת עובדות באופן מאוזן ובהיר תוך נכונות לענות על שאלות, מאפשרת הבנה של המציאות גם אם היא מורכבת. מתוך שיח כזה המבוגרים יוצגו כברי סמכא וככתובת טבעית ונכונה לשיתוף בשאלות, לבטים וקשיים. ככל שהילדים צעירים יותר כך חשוב לקצר בשיח ובאורך המשפטים שנעזרים בהם.

● מיתון הצפייה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות- רצוי לכוון ילדים לפעילות מהנה ויצירתית ולמתן את הצפייה בחדשות. צפייה מרובה באסונות ובאנשים נפגעים עלולה להגביר פגיעות נפשיות (גם אצל מבוגרים).

● אבחנה בין עובדות, דעות, פרשנויות ושמועות – שיח פתוח ומאפשר, חשוב שיתייחס למושגים אלה וייצור הבחנה ביניהם שכן זה יאפשר הבנה מדויקת יותר של האירועים ויכולת לפענח את המתרחש. כמו כן זו הזדמנות להסביר את הסכנה שבהעברת שמועות ואת חשיבות הזהירות וההקשבה לגורמים מוסמכים בלבד בכל הקשור בצריכת מידע אמין ורלוונטי.

● שיתוף במחשבות וחששות- הזמינו את הילד לשתף בשאלותיהם, מחשבותיהם ורגשותיהם, כך יחושו שאתם הכתובת עבורם ויחושו בטחון לפנות אליכם כשמתעורר קושי רגשי כלשהו.

● שימת לב לילדים חרדים, פגיעים או כאלה שיש להם קרובים ומכרים. חשוב לשדר אמון ביכולת התמודדות, אך גם להיות ערניים לאלה הזקוקים להתייחסות מיוחדת. ניתן להיעזר ולהתייעץ עם גורמי המקצוע הקיימים במידת הצורך (יועצ\ת ופסיכולוג\ית).

● שותפות ופעילות יעילה – כדאי לטפח פעולות אקטיביות ויוזמות שונות. חזקו את תחושת המסוגלות של ילדיכם. תנו להם חיזוקים חיוביים. השתמשו בחוזקותיהם כדי לבצע איתם פעילות שנותנת תחושת כוח.

● שמירה על שגרה: השגרה מחזקת ונותנת מסר של נורמליות והמשך רציפות של החיים. יתכנו החלטות שונות לפעולה על ידי הרשויות השונות (כגון דחייה של טיולים, ביטול לימודים ועוד) על פי הצרכים השונים, ויש לתווך אותן לילדים באופן מתאים.

● מתן תפקידים: מומלץ לתת תפקידים המתאימים ליכולותיהם של ילדיכם, אותם יוכלו למלא. פעילות ומילוי תפקיד אחראי מחזקים וממתנים עיסוק יתר בפחדים.

● לא להישאר לבד: אם אתם בתקופה של עומס רגשי או שיש לכם שאלות/דילמות מורכבות, אל תישארו לבד. פנו לקבלת סיוע מיועצ/ת או פסיכולוג/ית ביה"ס/הגן או מגורמים מקצועיים מוסמכים אחרים.

● הבנה שתגובות אישיות אינן זהות- ילדים עשויים להגיב למתח נפשי בדרכים שונות זה מזה ולכן יש לשמור על עירנות וגמישות במתן פרשנות להן.

• לקו הסיוע של שפ"י, 6552*, שלוחה 5, ימים א-ו: 8:00-20:00, ימי ו': 8:00-14:00.

בתפילה לימים של שלום ושלווה
צוות הייעוץ וההדרכה במחוז תל אביב

 

ידיעות נוספות

מדרשה לבנות

3 במאי 2024

בנות כיתות א', ב',ג',ד',ה' מוזמנות היום למדרשה עם המורה יפית בשעה 17:00

הודעה מפיקוד העורף

13 באפריל 2024

הורים וילדים יקרים בתום הערכת מצב, הוחלט, כי החל מהלילה בשעה 23:00 יבוצע שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. במסגרת השינויים, הוחלט על איסור קיום פעילויות חינוכיות בכל רחבי הארץ